lauantai 4. syyskuuta 2010

Kaikkea muuta kuin neulomista

Viikon olen sinnitellyt flunssan jälkimainingeissa työmaalla. Siellä on ollut niin kiire, ettei pikku yskimisiä ole ehtinyt noteeraamaan, vaan on painettu duunia niska limassa =) Melkein kaikki tarvittava ennen 12.päivää on tehty, enää puuttui 1/4 asiakkaiden alv-laskelmat..... plus että kämmien kämmi ohjelman päivityksessä paljastui perjantain iloksi. Sen mukana ylimääräinen viikon työmäärä - sen normaalin lisäksi, kiitos oikein paljon ohjelmantoimittaja =).

Tänä aamuna armas Ukkokultani alkoi rakentamaan meidän uusia kalusteita ja minä päätin etsiä kaikki vaatekaappiin piiloutuneet lankakerät. Auts. Nämä langat olivat siis vuoden aikana kaivautuneet t-paitojen, housujen, villapaitojen ja muiden sekaan... ihkulankoja, sukkalankoja, Pirtin Kehräämön villaa, antiikkilankoja, kaikkea kivaa löytyi kaapin kätköistä. Ovat ne kaapit muuten uskomattoman tilavia; vaatteiden lisäksi ne olivat vuoden aikana varastoineet kaiken tämän.
Nyt nämä langat on lajiteltu (ja ne kaikki muutkin langansäilytyspaikat; sängynaluslaatikot, sukkalankakori, pikkukammarin lankajemma = ikean kori....) ja piiloteltu uusiin kaappeihin (sinne pikkukammariin). Jeps, ne eivät ole enää vaatekaapissa.
Isäntä rakensi sillä aikaa tähän entiseen kirjahyllyyn vähän lisäosaa yläpuolelle. Sanoinkin, että kun ostetaan parit laatikot ja ovet, niin meillä on sen jälkeen vähän suuremman puoleinen lipasto pikkukammarissa, lattiasta kattoon =) Ja hei, sieltä löytyy vielä ihan pari lokeroa tyhjänä. Kunhan jatkan tätä kaappien siivousurakkaa, niin ehkä niihinkin löydetään täytettä. Ja siivouksen edetessä tyhjää tilaa löytyy olohuoneen kirjahyllystä ja meidän vaatekaapeista. Jotenkin vaan tuntuu, että kuukauden päästä tyhjät hyllyt on pelkkää haavekuvaa taas.

Muutoin elämä jatkaa omalla mallillaan. Tänään käytiin syntymäpäivillä ja maistelimme mm. kummitytön tekemiä tomaatti-juustosarvia. On se tuo 11v. tyttönen ihan ilmiömäinen leipomishommissa, sarvet olivat tosi herkullisia ja kun tiedämme mitä kaikkea tuo tyttönen on tehnyt keittiössä, niin uskoisimme, että tuleva elämänura löytyy kokin tai kondiittorin ammatin parista. Ja jos ei löydy, niin tervetuloa vaan kummitädin ja -sedän keittiöön leipomaan =) Kyllä me jaksetaan herkutella!

Käsityörintamalla on tehty valmiiksi taas yhdet sukat. Jonkun pitäisi vaan innostua päättelemään/viimeistelemään/kuvaamaan/mittaamaan ja päivittämään tehdyt työt. Ehkä ensi viikolla. Ehkä.

torstai 2. syyskuuta 2010

Vitamiineja tänne ja heti =)

Revontuli-huivi valmiina, lapaset valmiina, sukat kummipojalle (ennen sukkasatoa) valmiina. Kukaan ei vaan jaksa viimeistellä, pingotella, kuvata ja mitata niitä. Ennemmin joku aloittaa taas uudet sukat ja jatkaa niitä. Sukka-aloituksiakin on kahdet puikoilla. En minä yhtään kasaa töitä itselleni =)

Tällä viikolla olen vain käynyt töissä, tullut kotiin ja yrittänyt levätä, että jaksan taas aamulla lähteä. Ensimmäinen työviikko loman jälkeen, viidettä viikkoa jatkuva flunssa ja älytön kiire työmaalla on sellainen yhdistelmä, että yritän selvitä tästä vähän aikaa....olen kyllä neulonutkin silmukan silloin tällöin. Kaikki muu extra onkin sitten odottamassa tulevaisuudessa. Viikolla nauttimani b-vitamiinikaan aamupalalla ei ole tehnyt ihmeitä ;)

Kunhan nyt huomisen selviäisi. Sitten voisi taas alkaa kaappien järjestelemisen, sillä ukkokulta on käynyt tänään Ikeassa hakemassa vähän uusia huonekaluja. Meikäläisen kävely pikkukammarin ja muun huoneiston välillä jatkuu....

lauantai 28. elokuuta 2010

Nyt se on valmis =)

Ihanaa, vieraskammari on valmis. Onneksi tuolla armaalla Ukkokullalla riittää taitoa, sitkeyttä ja rahaa (?) tehdä valmiiksi näitä aloitettuja projekteja. Juu, tuo raha on kysymysmerkillä, sillä yhteisiä pennosia tai eurosiahan tässä likoon laitetaan, ei meillä erotella siun ja miun rahoja. Osa eurosista sijoitettiin Sotkaan, josta kävimme ostamassa uuden sängyn kammariin. Nyt on kunnon peti nukkua =) Ja siitä saa levitettyä ihan parivuoteen tarpeen vaatiessa. Vuoteen päältä voi bongata meikäläisen ompelemia tyynyjä vuodelta kivikausi tai jotain.... nuo tilkkutyynyt on kyllä ihan ostettuja.
Verhotangot olivat jo ennestään samanmoista mustaa putkea.... kaikenhan on "mätsättävä" toisiinsa =). Tänään kävimme kaupasta ostamassa vain noita renkuloita, joilla sain ripustettua ihan oma tekemän verhon ikkunaan. Olen joskus virkannut tuon entiseen kotiin, onneksi mitta sattui myös tänne.
Kirjahyllykin vajentui, kun saimme sukulaisille tyrkytettyä kirjoja kilokaupalla. Tähän hyllyyn hommataan vielä lisäpalikka Ikeasta, kunhan vain Mies / Minä tai molemmat ennätetään sinne asti. Ensi viikolla olisi kyllä jo toiveissa saada kaikki kasaan, kun Mies lähtee töihin etelä-Suomeen ja kulkee Vantaan Ikean ohi. (Ai mikä kesäloma, senhän voi katkaista ihan kätevästi yhdellä puhelinsoitolla....)
Kuvassa näkyvä Crosstrainer on kaupan, alle puolen ovh:n sen saa meiltä hakea. Vähän käytetty, toimiva ja kunnossa, mittaa sykkeet, matkat ja kalorien kulutukset. Hyvät hiet siinä irtoaa =). Joutaa vaan pois, sillä kotona ei vaan tule urheiltua =) Kuten likkakaveri tänään tuumasi, kotona pitää saada vain rentoutua... Ikeasta hommattu pyykkikori toimii hyvin lankavarastona. En edes uskaltanut penkoa sitä pohjia myöten...
Kaapitkin on paikoillaan, yksi kaappi on jopa vajaalla käytöllä. No, kunhan minä aloitan noiden muiden kaappien siivoamisen, niin uskoisin, että tämäkin kaappi saa sisältöä. Vaikka ympärysmitta on melkein sama kuin vanhojen kaappien, niin tässä on yksi kaappi lisää - ja tilaa lisää.... vai olisiko osasyynä olleet ilmatiiviit tyhjiöpussit, joihin pakattiin sellaisia petivaatteita, joita tarvitaan vain vieraille. Ja niitä saatiin pakattua yhdelle hyllylle ainakin tuplamäärä entiseen verrattuna.

Tänään tupsahti sähköpostiin myös kutsu Sukkasatoon Kaisalta. Perunalaarin puolella ollaan tällä kertaa. Pitääkin yrittää saada tässä yksi Revontuli-huivi valmiiksi ennen ensimmäistä päivää, sitten voisi taas perehtyä sukkien tekemiseen. Etenkin kun sain entisiä taas tänään lahjoiteltua eteenpäin. Oli niin mannaa korville kuulla, että "kiva, kyllä kiitos, näitä kun ei saa enää mistään; kunnon villasukkia". Tälläisille kavereille teen sukkia ihan mielelläni lisääkin =)

perjantai 27. elokuuta 2010

Seitsemän tunnustusta

TeSa Tulihan tehtyä-blogista haastoi minut kertomaan 7 tunnustusta itsestäni. Muistaakseni olen tehnyt tämän joskus aiemmin, mutta tunnustetaan nyt uudelleen tai tehdään lisää paljastuksia =)

1. Olen erittäin mukavuudenhaluinen. Etsin aina mukavimman, kivoimman ja helpoimman reitin tehdä asioita. Silti saan jotain aina aikaankin, etenkin Miehen kanssa touhutessa (minun primusmotorini ♥ ).
2. Neuloessa haluaisin paljon ja helpolla aikaan, aina se vaan ei ihan onnistu. Silti teen ne haluamani työt valmiiksi, joskus ajan ja sisun kanssa.
3. Rakastan perhettäni yli kaiken; Miestä, Mummon Mussukkaa, Lapsukaista ja Vävyä, sekä nyt syksyllä tulevaa uutta Mussukkaa. Heidän vuokseen tekisin ihan mitä vain. Vanhemmat, anoppi sekä sisko ja veli perheineen, sekä miehen sisarukset perheineen kuuluu "seuraavaan ryhmään", hekin kaikki ovat minulle ja meille tärkeitä.
4. Minä tykkään herkutella. Ja se kyllä näkyykin =).
5. Tykkään myös työstäni, vaikka välillä aina rutisen siitä. Sopivasti asiakaspalvelua, ongelmia ja yksinäistä puurtamista.... tää on miun juttu.
6. Tykkäisin myös tehdä ristipisto/pitkäpistotöitä. Joitakin olen tehnytkin, mutta meikäläisen kärsivällisyydellä ei oikein tule tulosta. Seuraava kastetaulu on aloitettu - ja lyödään vetoa, että lopulta sen valmistumisessa tulee kiire =) Tässäkin pätee sama juttu kuin neulomisessa; todella tärkeät työt tehdään ja ne myös valmistuu, sisulla ja sitkeydellä....
7. Aloitan aina syksyllä tuhat ja yksi juttua intoa täynnä (tai ainakin muutaman). Jostain syystä vuoden kuluessa pidemmälle nämä "uudet ja ihanat" harrastukset vähenevät.... nyt aloitan sunnuntaina syvävenyttelyn - ja toivon totisesti, että jaksan käydä siellä koko talven. Jospa siitä olisi apua näihin fibron kipuihin ja jäykkyyteen.

Tässäpä muutama tunnustus. Kaikki minut tuntevat tietävätkin nämä jo, mutta joillekin voi olla jotain uutta kerrottavaa =). Remontistakin olisi taas juttua, mutta jätetään se vaikka huomiseen. Sen verran voin kertoa, että melkein valmista tuli. Muutama pikkujuttu on viilausta vailla. Jostain syystä kun istuimme Miehen kanssa tänään "uudessa" huoneessa, olimme tyytyväisiä ja kumpikin tuumasi, että nyt meillä on vierashuone, ei mikään varasto =). Iso kiitos armaalle ukkoselleni, onneksi hänellä pysyy nuo työkalut kädessä ja valmista syntyy...

keskiviikko 25. elokuuta 2010

Yhä remontoiden

Tänään Mies on taas ahkeroinut. Minäkin kävin läpi säästettäviä/hävitettäviä/tarpeellisia/ja tarpeettomia tavaroita remontin alla olevasta huoneesta. Aikaa kului, mutta miten vähän sitä saikaan aikaiseksi. Jokainen tavara kun piti käydä läpi, mitä tälle tehdään..... Paljon heitin roskiin, paljon siirsin muualle ja osan jätin tuonne säilöttäväksi. Mies rakensi kaappeja, tämän kaapin jälkeen tuli toinen samanmoinen viereen. Tuo entisten kaappien alle jäänyt katto näkyy vähän erivärisenä.... ei voi mitään, aika varmaan tasoittaa värieroa, sävylakalla emme saaneet sitä häivytetyksi. Tai sitten pitää keksiä jotain muuta.... sillä koko kattoa ei nyt haluttu uusia.
Kaksi kaksiosaista kaappia, yläkaapit myös. Kahteen kaappiin tulee hyllyt, kahteen laitetaan jo olemassa olevaa "elfan" koristoa.... Korit ovat kaapeissa jo, huomenna jatketaan täyttämistä.
Miten paljon sitä huoneen ilme muuttuukaan, kun pelkkä lattiamateriaali vaihdetaan. Entinen, huono ja kulunut muovimatto vaihtui tammilaminaattiin ja kas; huone oli kuin uusi =) Huomenna jatketaan; Mies laittaa listoja, minä täytän kaappeja. Kirjahylly ja sohva/laveri kasataan ja laitetaan kuntoon, sekä verhot ja matto paikoilleen. Kyllä se tästä, huone on jo viikonloppuna kunnossa. Seuraava remppa (vaatehuoneen kunnostus) saa jäädä odottelemaan, kunnes Mies on taas kunnolla vapaana. Seuraavaksi viikoksi hänet soiteltiin taas töihin... saa nähdä jatkuuko "tilapäishommat oman töiden lisäksi" viikon, kaksi vai kuukauden =(. Minä sain lääkäriltä tänään loppuviikon vielä lisää lomaa, ei vaan tämä tauti tahdo asettua...Mutta näillä mennään, huomenna ja siitä eteenpäin =)

tiistai 24. elokuuta 2010

Napa täynnä remonttihommia

Eilen viimein muistimme korjata meidän suuren suuren perunasadon. Keväällä Mies nappasi kolme Rosamundaa kukkapenkin päähän ja tänään kaivoimme saaliin esille. Ei tarvinnut ruveta miettimään, minne sato säilöttäisiin; laitettiin kattilaan ja syötiin pois =)
Oli muuten hyviä ja pehmeän makuisia perunoita, lisäksi söimme kalaa ja nuo kirsikkatomaatit. Omaa tuotantoa nekin, tomaatteja vain on jo syöty koko loppukesä, niitä on tullut ihan kiitettävästi. Tänään vielä innostuin leipomaan sämpylöitä, pitkästä aikaa meillä tuoksuu tuore leipä !
Ja tässä meillä ollaan taas. Remonttihommissa. Nyt on seuraava makuuhuone restauroinnin alla, lattia menee vaihtoon, seinien maalausta ja uuden kaapin rakennusta. Uusi levitettävä sänkykin käytiin ostamassa tänään, saavat vieraat seuraavan kerran nukkua kunnon vuoteella, eikä minisohvalla (tai me, jos Lapsukaisen perheestä on kysymys ;)) Muutoin huusholli on kuin räjähdyksen jäljiltä, kun kaikki tuon kammarin tavarat on levitelty pitkin muuta asuntoa. Onneksi ukkokulta hoitaa tämän homman, minulle jää vain siivousta ja tavaran kantoa.

lauantai 21. elokuuta 2010

Maakuntamatkailua, jälleen

Kummipojan sukat, koko kohta 3 v
Lanka Opal, väri 2802, 25 g
Puikot 2,5 mm knitpics

Nämä sukat laitettiin pussissa muiden nimipäivälahjojen kanssa Kummipojan kodin postilaatikkoon tänään. Olisi viety ihan paikan päällekin, jos meidän ja kummipojan perheen aikataulut olisivat käyneet yksiin. Mutta kun eivät osuneet, niin vietiin vain paketti ohi kulkiessa. Sukkia ja lapasia on tulossa sinne lisääkin, kunhan tästä ennätetään tehdä.... ja juodaan ne kahvit joskus myöhemmin =)

Tänään harrastimme maakuntamatkailua. Rahulan ja Mikkelin kautta suuntasimme Anttolaan ja Ollinmäen viinitilalle, ostimme muutaman tilaviinipullon ja jatkoimme matkaa Puumalaan. Siellä tutkailimme korkean sillan (juu, minäkin menin korkeanpaikan kammoisena maisemahissiin) ja kävimme jossain matkamuistomyymälässä. Sieltä löysin pari kaunista tuikkualustaa, sydämen muotoista ja lasista puhallettua/muotoiltua, juuri meidän näköisiä =) Puumalasta matka jatkui Sulkavalle, jossa kävimme Marimekon tehtaanmyymälässä. Jeps, kiersimme myymälän läpi, sillä hinta ja laatu eivät oikein kohdanneet. Yli kolmekymppiä t-paidasta ei ollut oikein minun rahapussilleni sopiva hinta, vaikka olivatkin Marimekkoa =) Kotimatkalla kävimme paikallisesta Cittarista pari hyvää pihviä ja uuniperunaa ja nautiskelimme hyvää ruokaa loppuillasta kotona. On minulla vaan niin hyvä kokki paikan päällä, että se tekee mennen tullen ravintolaruokaa vastaavat annokset =)

Nyt on hyvä maha täynnä ja saunapuhtaana tarttua puikkoihin. Jatkaisiko matkalla tehtyä Revontuli-huivia vai kummipojan seuraavia sukkia.... Kunhan tässä jotain hommailen, kaikki neuleet taitavat olla keskeneräisiä =)